One Two
Sie sind hier: Startseite Abteilung Veranstaltungen Veranstaltungsarchiv bis 2010 The 16th International Strindberg Conference THE 16TH INTERNATIONAL STRINDBERG CONFERENCE - PROGRAMME

THE 16TH INTERNATIONAL STRINDBERG CONFERENCE - PROGRAMME

strindberg_faust.jpg        

 

                   PROGRAMME                 

        strindberg_napoleon.jpg

Conference | Programme | Downloads

Donnerstag, 16.10.

   
18.00
Festsaal
Per Stounbjerg (Århus): 1. Plenarvortrag/Keynote-Lecture:
Impure Writing: Strindberg’s challenge of the limits between ‘literature’, ‘science’ and other discourses
anschließend Umtrunk  
     

Freitag, 17.10.

   
9.00
Festsaal
Bernd Stiegler (Konstanz): 2. Plenarvortrag/Keynote-Lecture:
Bilder des Realen. Strindberg und die Photographie
10.30 - 11.00 Kaffeepause  

11.00-13.30

1. Sektion: WRITING

 
  Anna Cavallin (Stockholm): Apology and Assault: the Function of Prefaces in August Strindberg’s Giftas I-II
  Mikaëlle Cedergren (Stockholm): Strindbergs spiritualistiska skrivande, en estetisk nyorientering
  David Gedin (Uppsala): How to Write Nonfaction or August Through the Looking Glass – Strindberg and Fictional Science in Fiction
  Gunnell Engwall (Stockholm)/Alexander Künzli (Zürich): Die sprachliche Gestaltung psychologischer Experimente in „Le plaidoyer d’un fou“. Vergleiche zwischen dem französischen Original und der ersten deutschen Übersetzung.
13.30 - 15.00 Mittagspause  

15.00-17.30

2. Sektion: ART

 
  Göran Söderström (Stockholm): Strindberg as visual artist / Strindberg som bildkonstnär
  Hannah Hinz (Stockholm): Music in Strindberg’s Chamber Plays / Kammarspelens moderna musik
  Ture Rangström (Stockholm): Theatrical Experiments at Strindberg’s Intima teater Hundred Years ago and Today
  Lisa Teruel (Kopenhagen): There is Something most Suspicious about Art
17.30-18.00 Pause  
18.00
Festsaal
Per Stam (Stockholm): 3. Plenarvortrag/Keynote-Lecture
Antibarbarus – före och efter Inferno
anschließend: Empfang im Senatssaal  

Samstag 18.10.

9.00 Beginn
Festsaal
 

9.00-12.00

3. Sektion: SCIENCE: EXPERIMENTS AND CORRESPONDENCES (Part I)

 
  Annie Bourguignon (Nancy): Die Naturwissenschaften in „I havsbandet“
  Tobias Dahlkvist (Uppsala): Nietzsche and Lombroso as Scientific Ideals in Strindberg’s Works of the 1890’s
  Sylvain Briens (Straßburg): Paris som laboratorium för det moderna
  Anna Maria Mondrý (Köln): Der Elektrizitätsdiskurs bei Strindberg
ca. 10.30-11.00 Kaffeepause  
12.00-13.30 Mittagspause  

13.30-16.30

4. Sektion: SCIENCE: EXPERIMENTS AND CORRESPONDENCES (Part II)

 
  Jan Balbierz (Krakau): Analogies = correspondences = harmonies. Some Remarks on a Key-Concept of Strindbergian Science.
  Sophie Wennerscheid (Münster): Arbeit am Zufall. Zu Strindbergs kaleidoskopischer Kunst
  Elena Balzamo (Paris): Strindberg and scientific approach: placet experiri?
  Vera Gancheva (Sofia): Emanuel Swedenborg (1688-1772), August Strindberg (1849-1912) and the Doctrine of Correspondences – an Esoteric Complex of Ideas and Poetics
  Astrid Regnell (Lund): Himmelsfenomenen som förvandlingstecken i Strindbergs En blå bok
16.30-17.00 Kaffeepause  

17.00-19.30

5. Sektion: AUTHORITY

 
  Ann-Sofie Lönngren (Uppsala): Uppåt, neråt, mittemellan – köns- och sexualitetskategoriska aspekter i synen på konst, religion och vetenskap i Till Damaskus
  Piotr Bukowski (Krakau): Strindberg and the Question of Authority
  Gunnel Engwall (Stockholm/
Thomas Seiler (Zürich):
Ett halvt ark papper
  Bo Ralph (Göteborg): Strindberg som språkforskare
20.00 Abendveranstaltung – Abschlussdinner  

Sonntag 19.10

Abreise  
  Ausflug Hans-Arp-Museum und Ahr-Weinprobe (nach Vereinbarung)  
     


 

Artikelaktionen